Francesco

Arena

Italy
1978

Francesco Arena is an independent artist. Numbers that take on form. If one were to compress a large part of Francesco Arena's work into a simple, direct formula, this could certainly be it. Because while it is true that from a linguistic point of view his work can be read as a development, a personal “derivation” of sculptural processes that arise from the geometric shapes typical of Minimal art and from the more archetypal ones of Arte Povera – the abstract and impersonal key of which mixed with experience, the narration of historical or private facts – it is equally true that from a thematic point of view his pieces are often the translation of formulae and numbers linked to those facts or histories from which they originate.

The artist's research often moves along two tracks – that of collective history, and that of personal history – forming two lines that touch, overlap, cross. In his performances, installations and sculptures, the narrative “in-forms” the objects, be they everyday objects – diaries, cigars, living room furniture – or composed of traditional sculptural materials (marble, slate, bronze). 

He has participated in numerous exhibitions in prestigious spaces such as: Museo Madre, Naples (2021); Walker Art Center, Minneapolis (2021); Metropolitan Museum of Manila, Manila (2021); CaixaForum, Barcelona (2018); Kunstmuseum St. Gallen, Switzerland (2018); PYFF, Ping Yao, Shanxi, China, (2018); Unlimited, Art Basel, (2017), MAXXI, Rome (2017); Fondazione Merz, Turin (2017); Triennale di Milano (2015), Palazzo Strozzi, Florence (2015); Castello di Rivoli, Turin (2015 - 2014 and 2012); FRAC Champagne-Ardenne (2013); 55th Venice Biennial (2013); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin (2012); Nomas Foundation, Rome (2008).

Francesco Arena lives and works in Cassano delle Murge, Italy.

ฟรานเชสโก อารีนา เป็นศิลปินอิสระ หากจะกลั่นกรองผลงานส่วนใหญ่ของฟรานเชสโก อารีนา ออกมาเป็นสูตรง่ายๆ ตรงไปตรงมา ก็อาจเรียกได้ว่ามันคือ ตัวเลขที่มีรูปทรง เพราะแม้ว่าในมุมมองทางภาษาศาสตร์งานของเขาสามารถเรียกได้ว่าเป็นพัฒนาการ และ "การสืบทอด" ส่วนบุคคล ต่อกระบวนการประติมากรรมที่เกิดขึ้นจากรูปทรงเรขาคณิตตามแบบฉบับของศิลปะแบบมินิมอล และจากงานศิลปะที่ที่เรียกได้ว่าเป็นแบบอย่างของ Arte Povera - เห็นได้จากประเด็นสำคัญของผลงานที่ทั้งเป็นนามธรรมและไม่มีความเป็นส่วนบุคคล ซึ่งผสมผสานกับประสบการณ์ คำบรรยายข้อเท็จจริงทางประวัติศาสตร์หรือข้อมูลส่วนตัว - แต่หากดูจากเนื้อความแล้ว ผลงานของเขามักเป็นการแปลสูตรและตัวเลขที่เชื่อมโยงกับข้อเท็จจริงหรือประวัติศาสตร์เหล่านั้น ซึ่งเป็นจุดกำเนิดของตัวเลขเหล่านี้

กระบวนการค้นคว้าของของเขามักจะเคลื่อนไปในสองทิศทาง ได้แก่ ทางของประวัติศาสตร์ส่วนรวม และประวัติศาสตร์ส่วนตัว ก่อให้เกิดเส้นทางสองสายที่สัมผัส ทับซ้อน และตัดกัน โดยในผลงานการแสดง การจัดวาง และประติมากรรมของเขา การดำเนินเรื่องนั้นเป็นตัวบอกบทให้กับวัตถุในผลงาน ไม่ว่าจะเป็นสิ่งของในชีวิตประจำวัน เช่น ไดอารี่ ซิการ์ เฟอร์นิเจอร์ห้องนั่งเล่น หรือวัตถุที่สร้างขึ้นจากวัสดุประติมากรรมแบบดั้งเดิม (หินอ่อน หินชนวน สัมฤทธิ์)

เขาได้ร่วมแสดงในหลากหลายนิทรรศการที่จัดขึ้นในสถานที่ชั้นนำหลายแห่ง เช่น Museo Madre, Naples (พ.ศ. 2564); Walker Art Center, Minneapolis (พ.ศ. 2564); Metropolitan Museum of Manila, Manila (พ.ศ. 2564); CaixaForum, Barcelona (พ.ศ. 2561); Kunstmuseum St. Gallen, Switzerland (พ.ศ. 2561); PYFF, Ping Yao, Shanxi, China, (พ.ศ. 2561); Unlimited, Art Basel, (พ.ศ. 2560), MAXXI, Rome (พ.ศ. 2560); Fondazione Merz, Turin (พ.ศ. 2560); Triennale di Milano (พ.ศ. 2558), Palazzo Strozzi, Florence (พ.ศ. 2558); Castello di Rivoli, Turin (2558 - 2557 และ 2555); FRAC Champagne-Ardenne (พ.ศ. 2556); 55th Venice Biennial (พ.ศ. 2556); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin (พ.ศ. 2554); Nomas Foundation, Rome (พ.ศ. 2551).

ปัจจุบัน ฟรานเชสโก อารีนา อาศัยและทำงานอยู่ในกัสซาโนเดลเลมูร์เก อิตาลี

On Display at BAB2022