Kamin

Lertchaiprasert

Thailand
1964

Kamin Lertchaiprasert has worked in a variety of media including painting, installation, printmaking, sculpture and literature. Acquired by the Guggenheim in 2012, Sitting (Money) (2004–2006). Lertchaiprasert has had solo exhibitions at the Numthong Gallery, Bangkok (2000-2017); Art U-Room, Japan (2002-2014). MAIIAM Contemporary Art Museum, Chiang Mai (2016) Chan+Hori Contemporary, Singapore (2018) ATTA Gallery, Bangkok, Thailand (2019) Buddhadasa Indapanno Archives, Bangkok (2020) Numthong Art Space (2020)

Notable group exhibitions include the Sydney Biennial (1993 and 2012); Utopia Station, Venice Biennale (2003); Busan Biennial, South Korea (2008); Meta-question: Back to the Museum Per Se, Guangzhou Triennial (2011); Negotiating Home, History and Nation: Two Decades of Contemporary Art in Southeast Asia 1991–2011, Singapore Art Museum (2011) and Secret Archipelago, Palais de Tokyo, France (2015). Edge of The Wonderland, Thailand Biennale Krabi 2018, Krabi.(2018). Sharjah Biennial 14, UAE (2019) Art for Air Exhibition Chiang Mai, Thailand (2021)

Lertchaiprasert’s interest in collaborative art led him to cofound the land foundation (1998)—which involved the conversion of rice fields into a place for artistic engagement. He found the 31st Century Museum of Contemporary Spirit (2008)—which involved the conversion of body and mind into a place for artistic engagement (our body is our museum and spirit is art). Lertchaiprasert currently lives and works in Chiang Mai, Thailand.

คามิน เลิศชัยประเสริฐ ได้สร้างผลงานในหลากหลายสื่อ ตั้งแต่จิตรกรรม ศิลปะจัดวาง งานภาพพิมพ์ ประติมากรรม และวรรณคดี ผลงาน Sitting (Money) (พ.ศ. 2547 - 2549) ของเขาได้ถูกสะสมโดยกุกเกนไฮม์ไปในปี พ.ศ. 2555 เขาได้มีการจัดนิทรรศการเดี่ยวหลายครั้งที่ นำทองแกลเลอรี่ กรุงเทพฯ (พ.ศ. 2543 - 2560)  Art U-Room ประเทศญี่ปุ่น (พ.ศ. 2545 - 2557) พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยใหม่เอี่ยม เชียงใหม่ (พ.ศ. 2559) Chan+Hori Contemporary, สิงคโปร์ (พ.ศ. 2561) N ATTA Gallery, กรุงเทพฯ ประเทศไทย (พ.ศ. 2562) Buddhadasa Indapanno Archives กรุงเทพฯ(พ.ศ. 2563) นำทอง อาร์ต สเปซ (พ.ศ. 2563)

นิทรรศการกลุ่มที่โดดเด่นของเขา ได้แก่ งาน Sydney Biennial (พ.ศ. 2536 และ พ.ศ. 2555)  Utopia Station, Venice Biennale (พ.ศ. 2546)  Busan Biennale, เกาหลีใต้ (พ.ศ. 2551)  Meta-question: Back to the Museum Per Se, Guangzhou Triennial (พ.ศ. 2554)  Negotiating Home, History and Nation: Two Decades of Contemporary Art in Southeast Asia 1991–2011 Singapore Art Museum (พ.ศ. 2554) and Secret Archipelago Palais de Tokyo ฝรั่งเศส (พ.ศ. 2558) Edge of The Wonderland, Thailand Biennale กระบี่ (พ.ศ. 2561) Sharjah Biennial 14 (พ.ศ. 2562) Art for Air Exhibition เชียงใหม่ ประเทศไทย (พ.ศ. 2564)

ความสนใจของคามินในการทำงานศิลปะร่วมกันทำให้เขาได้ร่วมก่อตั้งมูลนิธิ The Land Foundation (พ.ศ. 2541) ซึ่งเกี่ยวข้องกับการแปลงนาข้าวให้เป็นสถานที่สำหรับงานศิลปะ ในปี พ.ศ. 2551 เขาก่อตั้ง the 31st Century Museum of Contemporary Spirit เพื่อสนับสนุนการเปลี่ยนร่างกายและจิตใจให้เป็นสถานที่สำหรับการมีส่วนร่วมทางศิลปะ โดยร่างกายของเราคือพิพิธภัณฑ์และจิตวิญญาณของเราคือศิลปะ ปัจจุบันคามินอาศัยและทำงานอยู่ที่เชียงใหม่ ประเทศไทย

On Display at BAB2022