Born 1987 in Saitama and raised in Gunma, Japan. Graduated with a Master’s degree from the Department of Intermedia Art at Tokyo University of the Arts in 2012. Suffering from congenital tibial hemimelia, Katayama had both her legs amputated at the age of nine. Since then, she has created numerous self-portraits, alongside embroidered objects and decorated prostheses, using her own body as a living sculpture. Her belief is that tracing her own self connects her with other people, and that just like a patchwork is made by stitching together edges with needle and thread, her everyday life can also be connected with wider society and the world.
In addition to her creative art, she has also worked as fashion model, singer and keynote speaker at international events. She also leads the High Heels Project, which has recently entered its second phase. The motto of the project is to use the body and art in any way possible to achieve "freedom of choice."
Her major exhibitions include, home again (Maison Européenne de la Photographie, Paris, France, 2021), 58th Venice Biennale 2019 (Giardini and Arsenale, Venice, Italy), broken heart (White Rainbow, London, 2019), Photographs of Innocence and of Experience - Contemporary Japanese Photography Vol.14 (Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo, 2017), on the way home (The Museum of Modern Art, Gunma, 2017), Roppongi Crossing - My Body, Your Voice (Mori Art Museum, Tokyo, 2016), Aichi Triennale 2013 (Nayabashi, Aichi), etc. Public collections include, Tate Modern (London, UK), Collection Antoine de Galbert (Paris, France), Mori Art Museum (Tokyo, Japan), Arts Maebashi (Gunma, Japan) and Tokyo Photographic Art Museum (Tokyo, Japan). She received Higashikawa Award for The New Photographer category in 2019 and Kimura Ihei Award in 2020. Her major publications include GIFT (United Vagabonds, 2019). Mari Katayama lives and works in Gunma, Japan.
มาริ คาตายามะเกิดปี พ.ศ. 2530 ที่ไซตามะ และเติบโตที่กุนมะ ประเทศญี่ปุ่น เธอสำเร็จการศึกษาระดับปริญญาโทจากภาควิชา Intermedia Art ที่มหาวิทยาลัยศิลปะโตเกียวในปี พ.ศ. 2555 คาตายามะผ่านความทุกข์ทรมานจากโรคกระดูกหน้าแข้งที่มีมาแต่กำเนิด เมื่ออายุเก้าขวบจึงถูกตัดขาทั้งสองข้าง ตั้งแต่นั้นมา เธอได้สร้างภาพเหมือนตนเองจำนวนมาก ควบคู่ไปกับงานศิลปะทอปักและอวัยวะเทียมที่ตกแต่งเอง โดยใช้ร่างกายของเธอเองเป็นประติมากรรมที่มีชีวิต เธอเชื่อว่าค้นหาตัวเองของเธอ เป็นวิธีที่ทำให้เธอได้เชื่อมโยงกับผู้อื่น เช่นเดียวกับการเย็บปะติดปะต่อกันของชิ้นผ้า ของเข็มกับด้าย และชีวิตประจำวันของเธอก็ยังสามารถเชื่อมโยงกับสังคมในวงกว้างและโลกได้
นอกจากงานศิลปะที่สร้างสรรค์แล้ว เธอยังทำงานเป็นนางแบบแฟชั่น นักร้อง และวิทยากรในงานระดับนานาชาติอีกด้วย เธอยังเป็นผู้นำโครงการ "High Heels Project" ที่ได้เริ่มเข้าสู่ระยะที่สอง หัวใจของโครงการนี้คือการใช้ร่างกายและศิลปะในทุกวิถีทางที่เป็นไปได้เพื่อให้บรรลุ “เสรีภาพในทางเลือก”
นิทรรศการหลักของคาตายามะ อาทิ home again (Maison Européenne de la Photographie ปารีส ฝรั่งเศส พ.ศ. 2564) 58th Venice Biennale 2019 (Giardini and Arsenale เวนิส อิตาลี) broken heart (White Rainbow ลอนดอน พ.ศ. 2562) Photographs of Innocence and of Experience - Contemporary Japanese Photography Vol.14 (Tokyo Photographic Art Museum โตเกียว พ.ศ. 2560) on the way home (The Museum of Modern Art กุนมะ พ.ศ. 2560) Roppongi Crossing - My Body, Your Voice (Mori Art Museum พ.ศ. 2559) Aichi Triennale 2013 (นาบายาชิ ไอชิ) เป็นต้น ผลงานของเธอได้รับคัดเลือกให้อยู่ในคอลเลคชั่นสาธารณะรวมถึง Tate Modern (ลอนดอน) Collection Antoine de Galbert (ปารีส) Mori Art Museum (Tokyo, Japan) Arts Maebashi (กุนมะ) และ Tokyo Photographic Art Museum (โตเกียว) เธอได้รับรางวัล Higashikawa Award ในประเภท The New Photographer ในปี พ.ศ. 2562 และรางวัล Kimura Ihei Award ในปี พ.ศ. 2563 สิ่งพิมพ์เกี่ยวกับงานของเธอเล่มสำคัญ ได้แก่ GIFT (United Vagabonds พ.ศ. 2562) มาริ คาตายามะอาศัยและทำงานในกุนมะ ประเทศญี่ปุ่น