Pitchapa

Wangprasertkul

Thailand
1999

Pitchapa Wangprasertkul was born in 1999 in Bangkok. She graduated from the Faculty of Communication Art at Chulalongkorn University with Advertising Major and Psychology minor. She spent her childhood entering various drawing contests both in Thailand and abroad. As an adult, she spent even more time unlearning those values to develop her own style.

Wangprasertkul was first introduced to performance art at 19 years-old when she was selected as one of the facilitators for the Abramović Method exhibition at the 2018 Bangkok Art Biennale International Festival. From this experience, she observed the intense and emotional reactions from the audiences as they actively engaged with the performance. 

In 2020, Wangprasertkul showcased her performance art piece for the first time. Her presentations reflect on the power dynamic and its imbalance, which affects our thoughts and beliefs— those factors that ultimately form our separate characters. With each performance, Wangprasertkul simulates a scene where she enables the audiences to empower themselves while depleting her own authority. These deliberate acts ultimately compel the audience to engage and respond to her art.

Beyond gallery exhibitions, Wangprasertkul often performs in the area of conflicts or power clashes, primarily in Thailand. Her past works include: Be a Good Girl ( Kinjai Contemporary, 2022 ), Hello Stranger (​Turner Gallery, Tokyo, 2021), Breath, Breathing, Breathe (Bangkok Art and Culture Centre, 2020), King of the Playground (Bridge. Art Space, 2020). Currently, Pitchapa works and lives with her cat in Bangkok.

พิชชาภาเกิดเมื่อปี พ.ศ. 2542 ที่กรุงเทพมหานคร จบการศึกษาจากคณะนิเทศศาสตร์ เอกโฆษณา โทจิตวิทยา จากจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย พิชชาภาใช้เวลาวัยเด็กไปกับการประกวดวาดรูปทั้งในและต่างประเทศ และใช้เวลานานกว่านั้นในการลืมสิ่งที่ได้เรียนรู้มาเพื่อที่จะสร้างงานศิลปะในรูปแบบของตัวเอง

พิชชาภาได้รู้จักกับ Performance Art ครั้งแรกเมื่ออายุ 19 ปี หลังจากถูกเลือกให้เป็นหนึ่งในทีม Facilitator งาน Abramović Method exhibition ในเทศกาลศิลปะนานาชาติ บางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ ปี พ.ศ. 2561 ซึ่งทำให้เธอสังเกตเห็นปฏิกิริยาทางอารมณ์ที่รุนแรงและโอกาสในการมีส่วนร่วมของผู้ชมในงานศิลปะแบบแสดงสด

พิชชาภาเริ่มแสดงงานศิลปะการแสดงสด ของตัวเองครั้งแรก ในปี พ.ศ. 2563 โดยชิ้นงานของเธอมักเน้นไปที่การตั้งคำถามต่อพลวัฒของอำนาจ จากความเชื่อที่ว่า การตระหนักถึงอำนาจที่ไม่เท่ากันของมนุษย์ มีผลต่อความคิด ความเชื่อ และมีส่วนผลักดันให้มนุษย์แต่ละคนแสดงพฤติกรรมออกมาแตกต่างกัน ผลงานของพิชชาภาจึงเป็นการจำลองสถานการณ์ ที่เชื้อเชิญให้ผู้ชมเพิ่มอำนาจให้กับตัวเอง และลดอำนาจของศิลปินลง อีกทั้งยังมักพาผู้ชมไปสู่จุดที่ต้องตัดสินใจ ว่าจะตอบโต้กับชิ้นงานอย่างไร

นอกเหนือจากในแกลอรี พิชชาภามักแสดงงานตามพื้นที่ที่มีจุดขัดแย้ง หรือมีการปะทะของอำนาจที่ต่างกัน โดยแสดงในประเทศไทยเป็นส่วนใหญ่ ผลงานที่ผ่านมา เช่น Be a Good Girl ( Kinjai Contemporary, พ.ศ. 2565),  Hello Stranger (​Turner Gallery, โตเกียว, พ.ศ. 2564), Breath, Breathing, Breathe (Bangkok Art and Culture Centre, พ.ศ. 2563), King of the Playground (Bridge Art Space, พ.ศ. 2563) ปัจจุบันพิชชาภาทำงานและอาศัยอยู่กับแมวหนึ่งตัวในกรุงเทพมหานคร

On Display at BAB2022