Qiu

Zhijie

China
1969

As an artist, Qiu Zhijie is known for his calligraphy and ink painting, photography, video, installation and performance works. His art is representational of a new kind of experimental communication between the Chinese literati tradition and contemporary art, social participation and the power of self-liberation of art.   

As an art writer, Qiu Zhijie published several books include: The Image and Post Modernism (2002), Give Me a Mask (2003), The Limit of Freedom (2003), The Photography after Photography (2004), On Total Art (2012). Catalogues of his work include: Breaking Through the Ice (2009), The Shape of Time (2007), Archeology of Memory (2006), etc. 

He was also the curator of the first video art exhibition in China in 1996, and curated a series of “Post-sense Sensibility” exhibitions during 1999 and 2005 promoting the young generation of Chinese artists. In 2012 he was the chief curator of the Shanghai Biennale “Reactivation”, in 2017 he is the chief curator of the Chinese Pavilion of the 57Venice Biennale.

He was shortlisted for the Hugo Boss Prize administered by the Guggenheim Foundation due to his work of The Nanjing Yangtze River Bridge Project.He was awarded “Artist of the Year” of the Award of Art China in 2009, and was nominated for the same award in 2016.

His works are collected by major museums and institutions around the world, including the Guggenheim Museum in NYC, the Metropolitan Museum of Art, Asian Art Museum of San Francisco, Fondation Louis Vuitton, Foundation by Christian Dior,Ullens Foundation,Neuer Berliner Kunstrerein, and the White Rabbit Gallery in Sydney.

ชิว จือเจีย เกิดในปี พ.ศ. 2512  ในมณฑลฝูเจี้ยน ในปี พ.ศ. 2535 เขาสำเร็จการศึกษาจากแผนกภาพพิมพ์ที่สถาบันวิจิตรศิลป์เจ้อเจียง เมืองหางโจว ปัจจุบันเขาอาศัยและทำงานในปักกิ่ง เขาเป็นศิลปินจีนร่วมสมัยที่ทำงานด้านวิดีโอและการถ่ายภาพเป็นหลัก โดยรวมแล้ว งานของ ชิว แสดงให้เห็นถึงการต่อสู้ระหว่างพลังแห่งโชคชะตาและการยืนยันตนเอง ประเด็นทั่วไปอื่นๆ ได้แก่ การกระจายตัวของสังคมและความไม่ยั่งยืน

นิทรรศการที่โดดเด่นของศิลปินเกิดขึ้นในปี พ.ศ. 2535 China's New Art, Post-1989 ที่ Hanart Gallery และ Hong Kong Arts Centre ภายในปี พ.ศ. 2542 งานของเขาเริ่มได้รับความสนใจจากต่างประเทศ เมื่อเขาได้รวมแสดงงาน: Revolutionary Capitals: Beijing-Londonที่สถาบันศิลปะร่วมสมัยลอนดอน ในปี 2550 เขามีนิทรรศการเดี่ยวครั้งแรกในสหรัฐอเมริกาที่หอศิลป์ Chambers Fine Art ในนิวยอร์ก

ในปี พ.ศ. 2548 ผลงานของเขาได้รับการจัดแสดงในพิพิธภัณฑ์ Victoria and Albert Museum's Between Past And Future: New Photography And Video From China รวมทั้งผลงาน Tattoo 1 ซึ่งคำนึงถึงความคิดของ ชิว เกี่ยวกับยุคสมัยที่สื่อมีความอิ่มตัว"สัญญาณและรหัสมีอำนาจเหนือมนุษย์ที่แท้จริง และร่างกายของเราได้กลายเป็นเพียงพาหนะของพวกเขา” ตัวอักษรจีน ‘ปู้’ - หมายถึง "ไม่" - ได้เขียนลงบนร่างกายของศิลปินและบนผนังด้านหลังเขา เพื่อสร้างภาพลวงตาของลลานรักอักษรที่ลอยออกจากร่างกาย

On Display at BAB2022