Robert Mapplethorpe is one of the most groundbreaking photographers of the 20th century, who not only tested the boundaries of his medium but created images that captured the essence of the cultural landscape of his time. His prodigious and powerful body of work consists of editioned, large-format photographic prints that simultaneously adhere to and challenge classical aesthetics, while reinventing the traditional genres of portraiture, the still life and the nude.
Born into a strict Catholic family in Queens, New York, Mapplethorpe attended the Pratt Institute in Brooklyn from 1963-69, where he studied painting, sculpture and graphic design. During his formative early years, Mapplethorpe worked across media, producing numerous drawings, collages and three-dimensional objects. He began taking Polaroids in 1971 and progressively incorporated photography, along with clippings from books and magazines, into his sculptural assemblages. His first solo exhibition was Polaroids (Light Gallery, New York, 1973). He only began working exclusively with photography from the mid-1970s, when he was given a Hasselblad 500 camera by curator and collector Sam Wagstaff, who was also his mentor and lover.
In 1988, a year before his untimely death from AIDS, Mapplethorpe's work was shown in four important exhibitions at the Stedelijk Museum, Amsterdam; Whitney Museum of American Art, New York; Institute of Contemporary Art at the University of Pennsylvania, Philadelphia; and the National Portrait Gallery, London. Recent solo exhibitions have been hosted at the Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2019); Museo Madre, Naples (2018); Kunsthal Rotterdam (2017); Los Angeles County Museum of Art (2016); ARoS Aarhus Art Museum, Denmark (2016); Tate Modern, London (2014); and the Musée Rodin, Paris (2014). Beyond the art historical and social significance of his work, his legacy lives on through the work of the Robert Mapplethorpe Foundation, which he established in 1988 to promote photography, support museums that exhibit photographic art and fund medical research in the fight against HIV and AIDS.
โรเบิร์ต แมปเปิลทอร์ป เป็นหนึ่งในช่างภาพที่สำคัญที่สุดของศตวรรษที่ 20 ผู้สำรวจขอบเขตความเป็นไปได้ของสื่อภาพถ่าย และสร้างผลงานที่สามารถถ่ายทอดภาพและแก่นแท้ของวัฒนธรรมแห่งยุคสมัยของเขาได้เป็นอย่างดี ผลงานที่ทรงพลังของเขารวมไปถึง ชุดภาพถ่ายเป็นเอดิชั่น และภาพถ่ายขนาดใหญ่ ที่บางครั้งก็ยึดมั่น หรือบางครั้งก็ท้าทายสุนทรียะแบบคลาสสิค เขาเป็นผู้คิดค้นรูปแบบใหม่ให้กับภาพถ่ายบุคคล ภาพนิ่ง และภาพเปลือย
โรเบิร์ต แมปเปิลทอร์ปเกิดและเติบโตมาในครอบครัวคาทอลิกที่เคร่งครัด ในควีนส์ นิวยอร์ก เขาเข้าศึกษาที่สถาบันแพรทท์ ที่บรูคลินในช่วงปี พ.ศ. 2506 – 12 ในสาขาจิตรกรรม ประติมากรรม และกราฟฟิกดีไซน์ ในช่วงแรกเริ่มของการทำงาน แมปเปิลทอร์ปใช้สื่อที่หลากหลาย และผลิตผลงานวาดเส้น ภาพตัดปะ และชิ้นงานสามมิติ ในปี พ.ศ. 2512 เขาได้เริ่มถ่ายภาพด้วยกล้องโพลารอยด์ และเริ่มผสมผสานภาพถ่าย และภาพตัดปะจากหนังสือและนิตยสารเข้ากับผลงานประติมากรรมแอสเซ็มบลาจ นิทรรศการเดี่ยวครั้งแรกของเขาคือ Polaroids (ไลท์ แกลเลอรี นิวยอร์ก พ.ศ. 2516) เขาเริ่มทำงานถ่ายภาพเป็นหลักในช่วงกลางยุค 1970s และได้รับกล้อง Hasselblad 500 จากแซม แว็กสตาฟ ภัณฑารักษ์และนักสะสมซึ่งเป็นเสมือนครูและคนรักของเขา
ในปี พ.ศ. 2531 ก่อนที่เขาจะเสียชีวิตก่อนวัยอันควรจากโรคเอดส์ ผลงานของ โรเบิร์ต แมปเปิลทอร์ปถูกจัดแสดงในนิทรรศการที่สำคัญถึงสี่แห่ง ที่พิพิธภัณฑ์ Stedelijk (อัมสเตอร์ดัม) พิพิธภัณฑ์ศิลปะอเมริกันวิทนีย์ (นิวยอร์ก) สถาบันศิลปะร่วมสมัย (Institute of Contemporary Art ชิคาโก) มหาวิทยาลัยเพนน์ซิลวาเนีย (ฟิลาเดลเฟีย สหรัฐอเมริกา) และหอศิลป์ the National Portrait Gallery (ลอนดอน) นิทรรศการเดี่ยวล่าสุดจัดแสดงที่พิพิธภัณฑ์ศิลปะโซโลมอน อาร์ กุกเกนไฮม์ (นิวยอร์ก พ.ศ. 2562) พิพิธภัณฑ์ Museo Madre (เนเปิลส์ อิตาลี พ.ศ. 2561) Kunsthal Rotterdam (พ.ศ. 2560) พิพิธภัณฑ์ Los Angeles County Museum of Art (พ.ศ. 2559) พิพิธภัณฑ์ศิลปะ ARoS Aarhus (เดนมาร์ก พ.ศ. 2559) พิพิธภัณฑ์เทต โมเดิร์น (ลอนดอน พ.ศ. 2557) พิพิธภัณฑ์โรแด็ง (ปารีส พ.ศ. 2557) ผลงานของโรเบิร์ต แมปเปิลทอร์ป มีความสำคัญทางประวัติศาสตร์ศิลปะและสังคม ปัจจุบันมูลนิธิโรเบิร์ต แมปเปิลทอร์ป ซึ่งก่อตั้งโดยศิลปินเองในปี พ.ศ. 2531 เป็นผู้ดูแลและสืบทอดการเผยแพร่ของผลงานของเขาต่อไป โดยมูลนิธิมีวัตถุประสงค์เพื่อสนับสนุนผลงานศิลปะภาพถ่าย พิพิธภัณฑ์สาขาภาพถ่าย และงานวิจัยเกี่ยวกับเชื้อไวรัส HIV และเอดส์ด้วย