Kawita

Vatanajyankur

Thailand
1987

Kawita Vatanajyankur is a media and performance artist. She graduated with her BFA at RMIT University, Melbourne, Australia in 2011. Vatanajyankur’s practice examines the slippage between the human manual labor and the machines. In her performative work, she transforms herself into hybrid machine and organism, like a cyborg, and puts her body into arduous positions with repetitive actions. Her work signifies the exploitations, oppression, physical endurance and violence within the hidden background of the modern labor in the world of fast consumption. In her works, she usually becomes a site of tension for the struggle of human existence against becoming a simple cog within a machine. Her performative oscillation of human and machine is suggestive of the possibilities of the human evolution and transformation. Vatanajyankur has achieved significant recognition since graduating from RMIT University (BA, Fine Art) in 2011. In 2015 she was a Finalist in the Jaguar Asia Pacific Tech Art Prize and curated into the prestigious Thailand Eye exhibition at Saatchi Gallery, London. In 2017, her work has been curated into 'Islands in the Stream' exhibition in Venice, Italy alongside the 57th Venice Biennale, Asia Triennale of Performing Arts at the Melbourne Arts Centre, as well as 'Negotiating the Future' , The Asian Art Biennial Taiwan. In 2018, She showed her works as part of the Bangkok Art Biennale. In 2019, Vatanajyankur has held her largest museum show to date at Albright Knox Art Gallery in New York. In 2021-2022, Vatanajyankur’s Performing Textiles Series showcases as part of of 'Collecting Entanglements and Embodied Histories' at Maiiam Museum of Contemporary Art in Chiang Mai, Thailand and Hamburger Bahnhof in Berlin.

กวิตา วัฒนะชยังกูร เป็นศิลปินด้านสื่อและการแสดง เธอสำเร็จการศึกษาปริญญาตรีสาขาวิจิตรศิลป์ จากมหาวิทยาลัย RMIT เมืองเมลเบิร์น ประเทศออสเตรเลียในปี พ.ศ. 2554  การปฏิบัติการทางศิลปะของกวิตาศึกษาความคลาดเคลื่อนหรือการเชื่อมโยงกันระหว่างแรงงานคนกับเครื่องจักร  ในผลงานศิลปะแสดงสดของเธอ เธอมักแปลงกายเป็นเครื่องจักรหรือสิ่งมีชีวิตไฮบริดดังเช่นหุ่นไซบอร์ก และทำให้ร่างกายของเธออยู่ในตำแหน่งท่าทางลำบากและอยู่ในท่าที่กระทำซ้ำๆ  ผลงานของเธอแสดงให้เห็นถึงการแสวงประโยชน์ การกดขี่ ความอดทนของร่างกาย และเบื้องหลังของความรุนแรงที่ซ่อนอยู่ภายใต้แรงงานสมัยใหม่ในโลกบริโภคนิยมที่เคลื่อนไปอย่างรวดเร็ว ในผลงานของเธอ เธอมักจะกลายเป็นพื้นที่แห่งการต่อสู้และแรงตึงของมนุษย์ระหว่างความเป็นมนุษย์กับการกลายเป็นฟันเฟืองธรรมดาในเครื่องจักรหนึ่ง การแสดงที่สลับฐานะไปมาระหว่างความเป็นมนุษย์กับเครื่องจักรบอกใบ้ถึงความเป็นไปได้ที่มนุษย์จะเปลี่ยนแปลงและมีวิวัฒนาการ 

กวิตา วัฒนะชยังกูรเป็นที่ยอมรับอย่างต่อเนื่อง หลังจากที่เธอจบการศึกษาจากมหาวิทยาลัย RMIT ในปี พ.ศ. 2554 และในปี พ.ศ. 2558 เธอก็ได้เป็นไฟนอลลิสต์รางวัล Jaguar Asia Pacific Tech Art Prize อีกด้วย ผลงานของเธอได้รับคัดเลือกให้จัดแสดงในนิทรรศการ Thailand Eye ที่ Saatchi Gallery ลอนดอน และในปี พ.ศ. 2560 เธอได้จัดแสดงในนิทรรศการ Islands in the Stream ที่เวนิซ อิตาลี ควบคู่ไปกับ 57th Venice Biennale และ Asia Triennale of Performing Arts ที่ the Melbourne Arts Centre และนิทรรศการ Negotiating the Future ที่เทศกาล The Asian Art Biennial ไต้หวัน ในปี พ.ศ. 2561 เธอได้ร่วมแสดงในเทศกาลบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ ครั้งที่ 1 และในปี พ.ศ. 2561 กวิตาได้แสดงนิทรรศการที่ใหญ่ที่สุดของเธอในพิพิธภัณฑ์ Albright Knox Art Gallery นิวยอร์ก ในปี พ.ศ. 2564-65 ผลงานชุด Performing Textiles ของเธอร่วมจัดแสดงในนิทรรศการ Collecting Entanglements and Embodied Histories ที่พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยใหม่เอี่ยม เชียงใหม่ และที Hamburger Bahnhof เบอร์ลิน

On Display at BAB2022