Kosmas Pavlidis is a contemporary photographer, living and working in Thessaloniki, Greece. He is the academic director and co-founder of Stereosis School of Photography, created in 2004. Pavlidis’ work projects the binary opposition of evolution and decadence while revealing the consequences of human invasion towards the natural environment. His images define a new architectural arrangement of the landscape and delve deeply into the notion of parallel realities. His photography approach is intrigued by his personal memories driving him to visit and explore old, familiar routes and country roads in the outskirts of the city documenting a landscape full of human remnants and devalued structures. Pavlidis chooses to photograph with a large format camera believing that the slow pace of this medium provides him the time to process and connect to the theme, either the landscape or the person. Moreover what intrigues him about the large format is the inevitable focus on the detail that makes everything in the frame powerful and meaningful. His work has been exhibited across the world such as Green moving project in South America Bogota – Land of fire (Museo de Bogota, Colombia, 2014); Imagined Homes, 6th Thessaloniki Biennale of Contemporary Art (Thessaloniki, Greece, 2017); Still Searching, Athens Photo Festival (Benaki museum, Athens, Greece, 2018); Landscape stories, MOMus-Thessaloniki Museum of Photography, (Thessaloniki, Greece, 2022).
คอสมาส ปาฟลีดีสเป็นช่างภาพที่อาศัยและทำงานอยู่ที่เทสซาโลนีกี กรีซ เขาเป็นผู้ร่วมก่อตั้งและผู้อำนวยการฝ่ายวิชาการสถาบันศิลปะการถ่ายภาพร่วมสมัยสเตรีโอซิสซึ่งก่อตั้งขึ้นเมื่อ พ.ศ. 2547 เขาได้เป็นภัณฑารักษ์ให้นิทรรศการกลุ่มและเดี่ยว การจัดฉายผลงานและเป็นบรรณาธิการให้หนังสือภาพถ่ายของศิลปินรุ่นใหม่ ๆ ที่สร้างงานผ่านเลนส์
งานของ ปาฟลีดีส แสดงถึงวิวัฒนาการและความเสื่อมโทรมซึ่งเป็นสองคั่วตรงข้ามในขณะที่เปิดเผยผลต่อสภาพแวดล้อมทางธรรมชาติจากการที่มนุษย์ได้ทำการบุกรุก ภาพถ่ายของเขาเปลี่ยนแปลงรูปแบบสถาปัตยกรรมใหม่ของภูมิทัศน์และคำนึงถึงความเป็นจริงคู่ขนาน วิธีการถ่ายภาพของเขาได้รับแรงบันดาลใจจากความทรงจำส่วนตัวที่ผลักดันให้เขาไปเยี่ยมชมและสำรวจเส้นทางเก่าที่คุ้นเคยรวมถึงถนนในชนบทและในเขตชานเมือง เพื่อบันทึกภาพทิวทัศน์ที่เต็มไปด้วยเศษเสี้ยวและหลักฐานของสังคมมนุษย์และโครงสร้างพังทลาย พาฟลิดีส เลือกที่จะถ่ายภาพด้วยกล้องฟอร์แมตขนาดใหญ่ โดยเชื่อว่าความเชื่องช้าของสื่อนี้ทำให้เขาได้ใช้เวลาในการประมวลผลและคำนึงถึงรูปถ่าย ไม่ว่าจะเป็นภาพทิวทัศน์หรือตัวบุคคล ยิ่งไปกว่านั้น สิ่งที่ทำให้เขาสนใจเกี่ยวกับรูปแบบขนาดใหญ่คือการมุ่งเน้นที่รายละเอียดอย่างหลีกเลี่ยงไม่ได้ ซึ่งทำให้ทุกอย่างในเฟรมมีความหมาย ผลงานของเขาได้รับการจัดแสดงทั่วโลก เช่น โครงการ Green moving projectในอเมริกาใต้ โบโกตา – Land of fire (Museo de Bogota, โคลอมเบีย, 2557); Imagined Homes, Thessaloniki Biennale แห่งศิลปะร่วมสมัยครั้งที่ 6 (Thessaloniki, Greece, 2560); Still Searching, เทศกาลภาพถ่ายเอเธนส์ (พิพิธภัณฑ์ Benaki, เอเธนส์, กรีซ, 2561); เรื่องราวภูมิทัศน์ พิพิธภัณฑ์ภาพถ่าย MOMus-Thessaloniki (เทสซาโลนิกิ กรีซ 2565)