Sunny Days / A True Story

(
2021
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Photography
Displayed at
JWD Art Space

Sunny Days/A true story is a series that explores an abandoned road which once was a major arterial road through Northern Greece. The artist made multiple trips back and forth to capture the remains of the route that took him to the sea, when he was a kid. The landmarks of his early summer days in the family car have long been neglected and left to the whims of time and nature, leaving houses and objects in decay.  The construction of the new highway which runs parallel to the old one transforms the landscape. The places he remembered are now covered in a thick layer of dust.  

Carrying a heavy plate large-format camera, he began to write his personal story in a deliberately composed style. Along the way, he photographed dystopian spaces, where the weight of the recent past is manifested, and selected artifacts that are part of an uncanny and inscrutable world. He was fascinated by the objects scattered all around; capturing them on a stand, in the fashion of important findings or museum exhibits.  

This series also features a series of portrait of the people Pavlidis met through this journey, particularly those who have chosen to retreat from society and live off the grid in this liminal area. Using a white backdrop fabric, the artist photographed them as lead actors of the narrative. This authority is in contrast to their daily reality; that is affected by local development schemes and constraining policies.

Such “non-spaces” grow, adapt and are constantly reinvented, outside of the common, predictable world. People leave traces at these locations that become inscribed as relics of their time. The objects - discarded as trash or preserved as memorabilia - tell stories of identity and loss, pose new questions while affirming old certainties.

It is a parallel reality with its own ethos and history that cannot exist apart from the mainstream reality. They remain inextricably bound up, as two sides of the same coin. This project wishes to open the door into the hidden reality that stands in plain sight or in other words, unfold” a Faraway Nearby”.

Sunny Days/A true story เป็นงานชุดที่ถนนร้างสายหนึ่งซึ่งเคยเป็นถนนสายหลักที่ผ่านทางตอนเหนือของกรีซ ศิลปินเดินทางไปมาหลายรอบเพื่อเก็บภาพซากที่เหลืออยู่ของเส้นทางที่เคยพาเขาไปยังทะเลสมัยเด็ก ๆ  สถานที่สำคัญ ๆ ที่เขาเคยนั่งรถของครอบครัวไปเที่ยวในช่วงต้นฤดูร้อนถูกหลงลืมและทิ้งร้างตามกาลเวลาและธรรมชาติ บ้านเรือนและสิ่งของทรุดโทรม การก่อสร้างไฮเวย์ใหม่ขนานกับถนนเดิมเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิทัศน์ สถานที่ต่าง ๆ ที่เขาเคยจดจำได้บัดนี้ปกคลุมด้วยชั้นฝุ่น

ด้วยกล้องฟิล์มขนาดใหญ่น้ำหนักมากเขาเริ่มเขียนเรื่องราวส่วนตัวในสไตล์ที่ตั้งใจประกอบสร้าง ในระหว่างทางเขาได้ถ่ายภาพพื้นที่ซึ่งยังแสดงให้เห็นอดีตที่ไม่ห่างไกลและถ่ายภาพสิ่งของบางอย่างที่เป็นส่วนหนึ่งของโลกที่ แปลกประหลาดและเข้าใจยาก เขาชื่นชอบวัตถุสิ่งของที่กระจัดกระจาย จับมาวางบนชั้นแล้วถ่ายภาพเหมือนเป็นสิ่งสำคัญที่ถูกค้นพบหรืองานที่จัดแสดงในพิพิธภัณฑ์ 

นอกจากนั้นในงานชุดนี้ยังมีภาพถ่ายของผู้คนที่ปาฟลีดีสได้พบระหว่างการเดินทาง โดยเฉพาะพวกที่ตัดสินใจออกจากสังคมมาอยู่แบบพึ่งพาตัวเองในบริเวณที่มีลักษณะเปลี่ยนผ่านเช่นนี้ ศิลปินใช้ฉากหลังผ้าขาวถ่ายภาพผู้คนเหล่านี้เหมือนเป็นนักแสดงนำในเรื่องเล่า อำนาจนี้แตกต่างจากความจริงในชีวิตประจำวันของพวกเขาซึ่งได้รับผลกระทบจากแผนพัฒนาและนโยบายการกำจัดบริเวณของท้องถิ่น

“สิ่งที่ไม่ใช่พื้นที่” เหล่านี้แผ่ขยาย ปรับตัวและถูกสร้างใหม่อย่างต่อเนื่องภายนอกโลกธรรมดาสามัญที่คาดเดาได้ ผู้คนทิ้งร่องรอยไว้ตามที่เหล่านี้ซึ่งถูกจารึกว่าเป็นเศษซากที่หลงเหลือมาจากยุคของำวกเขา วัตถุสิ่งของทั้งที่ถูกทิ้งเป็นขยะและเก็บรักษาเป็นของที่ระลึกบอกเล่าเรื่องราวของอัตลักษณ์และความสูญเสีย ตั้งคำถามใหม่ ๆ ในขณะที่ย้ำเรื่องที่แน่นอนเดิม ๆ เป็นความเป็นจริงคู่ขนานที่มีลักษณะเฉพาะตัวและประวัติความเป็นมาของตัวเองซึ่งไม่อาจขาดจากความเป็นจริงกระแสหลักได้ ความเป็นจริงทั้งสองยังคงสัมพันธ์กันอย่างใกล้ชิดแบบแยกจากกันไม่ได้เหมือนสองด้านของเหรียญเดียวกัน โครงการนี้มุ่งหวังจะเปิดประตูไปสู่ความจริงที่ซ่อนอยู่ซึ่งมองเห็นได้ง่ายหรือเรียกได้ว่าเปิดเผย “ความใกล้ที่ห่างไกล” นั่นเอง