Baptism

(
2021
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Painting Oil on Sanyan
Displayed at
JWD Art Space

Omuku’s work is inspired by the politics of the body, with a focus on interiority and the workings of the mind. The body of work on view, showcase a desire to capture the chaos that ensued as a result of the failure of the Nigerian government to manage massive unemployment, the collective response to police brutality and the global pandemic. She documents through painting, both the moments of solidarity and the display of the collective spirit, alongside the reality of the crisis that unfolded in Nigeria.

The images are rendered in oil paint on strips of a pre-colonial Western Nigerian fabric called Sanyan. This heritage cloth was originally created from woven threads of wild moth silk, blended with cotton. The display of the work is intentional, with the fabric hanging from the ceiling like a tapestry to showcase both the richness of traditional West African weaving as well as the oil painting. For the artist, the blend of oil paint and Sanyan speaks to living between cultures, yet firmly contextualizing her work within her local setting of Nigeria.The Sanyan panels themselves seeming to converse with each other and subtly moving in air giving the impression of life.

ผลงานของโอมูกูได้รับแรงบันดาลใจจากการเมืองเรื่องร่างกายโดยเน้นที่ธรรมชาติภายในและการทำงานของจิตใจ ผลงานที่จัดแสดงสะท้อนความต้องการแสดงให้เห็นความโกลาหลที่เกิดจากการที่รัฐบาลไนจีเรียไม่สามารถจัดการปัญหาการว่างงานของประชาชนจำนวนมาก ปฏิกิริยากลุ่มที่มีต่อการใช้ความรุนแรงของเจ้าหน้าที่ตำรวจและโรคระบาดใหญ่ที่ส่งผลกระทบทั่วโลก ในงานจิตรกรรมเธอได้บันทึกทั้งช่วงเวลาของความเป็นน้ำหนึ่งใจเดียวกันและการแสดงจิตวิญญาณของกลุ่มชนควบคู่ไปกับความเป็นจริงของวิกฤตที่ไนจีเรีย 

โอมูกูใช้สีน้ำมันวาดภาพต่าง ๆ บนแถบผ้าของไนจีเรียตะวันตกที่มีมาตั้งแต่ก่อนสมัยอาณานิคมซึ่งเรียกว่า ซานยัน ผ้าที่เป็นมรดกทางวัฒนธรรมนี้แต่เดิมทอจากไหมป่าผสมกับฝ้าย เธอเจตนาจัดวางผลงานให้ผืนผ้าห้อยลงมาจากเพดานเหมือนผ้าประดับผนังเพื่อแสดงให้เห็นทั้งความสมบูรณ์แบบของการทอผ้าแบบดั้งเดิมของ

แอฟริกันตะวันตกและงานจิตรกรรมสีน้ำมัน ศิลปินเชื่อว่าการผสมผสานของสีน้ำมันกับซานยันนี้อภิปรายการใช้ชีวิตอยู่ในหลายวัฒนธรรมแต่เธอก็กำหนดให้งานอยู่ในบริบทท้องถิ่นของไนจีเรียอย่างชัดเจน แถบผ้าซานยันหลาย ๆ แถบก็ดูเหมือนจะสนทนากันเองและเคลื่อนไหวช้า ๆ ราวกับมีชีวิต