The Alien, Cook’s Death, After Zoffany

(
2022
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Painting, Oil on linen
Displayed at
Bangkok Art and Culture Centre

Alien, Cooks death, after Zoffany (2022), is based on Johann Zoffany’s painting The Death of Captain James Cook, 1795. Zoffany’s theatrical depiction is itself derived from the story of Cook’s death in Hawaii in 1779. ‘Alien’ Captain James Cook, bearing gifts of Venereal disease and Tuberculosis from foreign lands was initially mistaken by the Hawaiians to be the god Lono and welcomed with reverence. However, suspicion about Cook’s godliness swiftly evolved into hostility following Cook’s sudden return to the island due to storm damage incurred by the ship.  

The action of Alien, Cooks death, after Zoffany emanates from a direct mirroring along the central axis. Divergent versions of the one history painting spread left and right from a dense centre creating a compositional loop; we feel caught in the turbulence of two immense flapping wings. This dynamism is echoed in the mutations occurring in the details; figures morph into a new set of players. Cook’s face on either side is supplanted — on the left by that of Christ derived from Rubens’ painting The entombment, and Quilty’s father on the right with a comic Pinocchio nose.

The heroic Captain Cook conveyed by Zoffany, Captain Cook the Martyr slayed ruthlessly by the natives, breaks like a great wave upon the rocks and in the tumult surfaces questions of authority, narrative power, the legacy of colonisation and white man’s attitude towards difference. 

งาน Alien, Cook’s death, after Zoffany (พ.ศ. 2565) สร้างสรรค์มาจากภาพวาด The Death of Captain James Cook, 14 February 1795 ของโยฮันน์ ซอฟฟานี การสร้างภาพฉากเหตุการณ์ของซอฟฟานีมีที่มาจากเรื่องเล่าการเสียชีวิตของกัปตันคุกที่ฮาวายเมื่อ พ.ศ. 2322 กัปตันเจมส์ คุก ‘คนต่างถิ่น’ ป่วยเป็นกามโรคและ

วัณโรค ในช่วงแรกชาวพื้นเมืองฮาวายเข้าใจผิดคิดว่าเขาเป็นเทพเจ้าโลโนจึงต้อนรับเขาด้วยความเคารพยกย่อง แต่ความกังขาเรื่องความเคร่งศาสนาของคุกก็เปลี่ยนเป็นความเกลียดชังอย่างรวดเร็วหลังจากคุกต้องกลับมาที่เกาะอีกครั้งเมื่อเรือได้รับความเสียหายจากพายุ  

การเคลื่อนไหวของงาน Alien, Cook’s death, after Zoffany เกิดจากการสะท้อนภาพตลอดแนวแกนกลาง  ภาพวาดประวัติศาสตร์ในแบบที่ผิดแผกแตกต่างกระจายอยู่ซ้ายขวาของศูนย์กลางที่อัดกันแน่น สร้างลูปในการจัดองค์ประกอบภาพ เรารู้สึกเหมือนติดอยู่ในแรงสั่นสะเทือนที่เกิดจากการกระพือปีกยักษ์ทั้งสองข้าง พลวัตนี้ปรากฏในการเปลี่ยนรูปที่เกิดขึ้นในรายละเอียด รูปคนต่าง ๆ เปลี่ยนไปเป็นตัวละครชุดใหม่ ใบหน้าของคุกทั้งสองข้างถูกแทนที่ด้วยพระพักตร์พระเยซูซึ่งมีที่มาจากภาพ The Entombment ของรูเบ็นส์ทางซ้ายและ

ด้วยหน้าของพ่อของควิวล์ที มีจมูกแบบพิน็อคคีโอดูน่าขบขันทางขวา

ภาพกัปตันคุกผู้หาญกล้าเยี่ยงวีรบุรุษที่ซอฟฟานีถ่ายทอด กัปตันคุกผู้พลีชีพซึ่งถูกพวกคนพื้นเมืองฆ่าตายอย่างไร้ปรานีเหมือนคลื่นลูกใหญ่กระทบโขดหินและท่ามกลางความวุ่นวายก็ปรากฏคำถามเรื่องอำนาจ พลังการเล่าเรื่อง ผลสืบเนื่องของการล่าอาณานิคมและทัศนคติของคนผิวขาวที่มีต่อความแตกต่าง