Disasters of War IV

(
2001
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Etching with watercolour
Displayed at
Queen Sirikit National Convention Center

Jake and Dinos Chapman are sculptors, printmakers, and installation artists who worked together as a duo for over 30 years. Having graduated from the Royal College of Art in London in 1990, one of the brothers’ first works of notoriety was Disasters of War (1991), a sculpture comprised of reclaimed shop mannequins remodelled and painted to resemble one scene from the Francisco de Goya’s etchings of the same name. Their fourth edition of the work, Disaster of War IV (2001), which sources and subverts the entire series of Goya’s etchings is presented at BAB 2022. 

The work of the Chapman brothers is often darkly humorous, provocative, deliberately puerile, subversive and meticulously made. The artists are cited as describing viewers’ (often awkward) laughter and reaction to their works as more significant than the work itself. Disasters of War (mini Hellscapes) (2018) brings together a group of signature Chapman mannequin-like sculptural works. When combined, these tiny sculptural dioramas recall the chaotically sadistic human landscapes of Flemish 15century painter Hieronymus Bosch. However here, the multitude of murderous protagonists and their hapless victims are replaced with familiar motifs such as nazi iconography and characters from the McDonald’s fast-food lore including, Ronald McDonald and the Hamburglar. By blending together the iconography of mass consumption, ideological atrocity and art history, the Chapmans bring both comedy and gravity to their work.

เจคและดิโนส แชปแมนเป็นศิลปินคู่ที่ทำงานประติมากรรม ภาพพิมพ์และศิลปะจัดวางด้วยกันมานานกว่า 30 ปี หลังจบการศึกษาจากรอยัลคอลเลจออฟอาร์ตที่ลอนดอนเมื่อปี พ.ศ. 2534 หนึ่งในผลงานสร้างชื่อของสองพี่น้องในช่วงแรกก็คือ Disasters of War (พ.ศ. 2535) งานประติมากรรมที่ประกอบด้วยหุ่นโชว์เสื้อผ้าที่ไม่ใช้แล้ว นำมาปรับรูปแบบและทาสีให้เหมือนฉากในภาพพิมพ์ชื่อเดียวกันของฟรานซิสโก เดอ โกยา ที่ BAB 2022 ทั้งสองจะนำเสนองานรุ่นที่ 4 ชื่อว่า Disaster of War IV (พ.ศ. 2544) ซึ่งนำงานภาพพิมพ์ของโกยาทั้งชุดมาทำลาย 

ผลงานของสองพี่น้องแชปแมนมักตลกร้าย ยั่วยุ ตั้งใจให้ดูไร้สาระ มุ่งทำลายและสร้างขึ้นด้วยความประณีต ศิลปินเคยกล่าวไว้ว่าเสียงหัวเราะ (ที่มักจะประดักประเดิด) และปฏิกิริยาของผู้ชมต่องานสำคัญกว่าตัวงานเองเสียอีก Disasters of War (mini Hellscapes) (พ.ศ. 2561) เป็นการรวมกลุ่มผลงานประติมากรรมที่ดูเหมือนหุ่นโชว์เสื้อผ้าอันเป็นเอกลักษณ์ของสองพี่น้องแชปแมน เมื่อนำมารวมกันแบบจำลองสามมิติที่มีความเป็นประติมากรรมพวกนี้ทำให้นึกถึงภาพผู้คนที่หาความสุขจากการทำร้ายผู้อื่นกันอย่างวุ่นวายของจิตรกร

เฟลมิชสมัยคริสต์ศตวรรษที่ 15 ฮีเยโรนีมึส โบส แต่ในงานนี้ตัวละครกระหายเลือดมากมายและเหยื่อเคราะห์ร้ายถูกแทนที่ด้วยโมทีฟที่เราคุ้นเคย เช่น การเขียนรูปลักษณ์นาซีและตัวละครจากตำนานฟาสต์ฟู้ดของแม็คโดนัลด์อย่างโรนัลด์ แม็คโดนัลด์และแฮมเบอร์กลาร์ เป็นต้น การที่สองพี่น้องแชปแมนผสมผสานการเขียนรูปลักษณ์ของลัทธิบริโภคนิยม การกระทำที่ชั่วร้ายในเชิงความคิดและประวัติศาสตร์ศิลป์เข้าด้วยกันทำให้งานของพวกเขามีทั้งอารมณ์ขันและสาระ