GWEN, JEP, AND DIANA WITH LILLY

(
2021-2022
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Wool and Silk on Cotton rug hand knotted in Kathmandu, Nepal
Displayed at
Bangkok Art and Culture Centre

For centuries rugs and textiles have mirrored the lives of their makers. As an active part of this tradition, Jan Kath’s artworks reference the role of rugs as social commentary. Kath has always consciously broken with traditional ways of seeing, his rug designs taking the viewer beyond any familiar perspective. For the last forty years, Afghan war rugs have depicted the country’s ongoing conflicts and created a woven language of war. Rug Bombs looks to this genre and narrates the global story of war as it needs to be understood today, and questions the origins of violence.

Kath’s experience of war was through his grandparents who were refugees and had to flee the former eastern part of Germany in 1945, when the Russians arrived. However, it is the wars in Iraq and Syria, news of Abu Ghraib and Guantanamo and the ongoing refugee crisis across the globe, that have kept the topic at the forefront of his mind.

Jan Kath is a storyteller; the rugs are his canvas and wool his paint. Exquisitely hand-knotted in wool and silk, Rug Bombs rugs depict harrowing scenes of war, from tanks and fighter jets to displaced people. Referencing pop art, Kath dissects familiar images, and in doing so creates new levels of viewing that are occasionally ambivalent. Patterns from old Bijar, Tabriz or Serapi rugs create shapes on many of the compositions and remind us what medium this is. The rugs’ texture allows the viewer a ‘see and feel’ experience.

Ice People is one artwork from a triptych that focuses on ‘the refugee story’. The image is taken from a famous 1945 photo of people fleeing East Prussia across the Baltic Sea. The imagery on the other two rugs reflects the refugee situation today, which remains similar despite the progress of time. Another artwork is a photorealistic interpretation of an image from photographer Kyle Cassidy’s book Armed America: Portraits of Gun Owners in Their Homes, depicting a family showcasing their weapons along with their kids and pets. The subject of violence is an important one for Kath throughout the collection.

Over the last 25 years Kath has developed a signature rug language that revolutionised the contemporary rug design industry. The rugs are hand-knotted in Kath’s rug ateliers in Nepal and India and take several months to weave. The slow development of the imagery is part of the story to be told.

เป็นเวลาหลายศตวรรษแล้วที่ผืนพรมและผ้าสะท้อนภาพชีวิตของผู้ถักทอ งานศิลปะของยาน คาธซึ่งสืบสานประเพณีนี้อ้างถึงบทบาทของพรมในการวิจารณ์สังคม คาธตั้งใจฉีกแนวทางจากการมองเห็นแบบเดิม ๆ งานออกแบบพรมของเขาพาผู้ชมงานไปไกลกว่ามุมมองที่คุ้นเคย ตลอดสี่สิบปีที่ผ่านมาพรมสงครามอัฟกันได้แสดงภาพความขัดแย้งในประเทศที่ยังคงดำเนินอยู่และสร้างภาษาสงครามแบบถักทอ งาน Rug Bombs เป็นงานในรูปแบบนี้และเล่าเรื่องราวสงครามทั่วโลกซึ่งเป็นเรื่องที่เราต้องทำความเข้าใจและตั้งคำถามเรื่องต้นกำเนิดต่าง ๆ ของความรุนแรง 

คาธได้รับประสบการณ์เรื่องสงครามจากคำบอกเล่าของปู่ย่าของเขาผู้เคยเป็นผู้ลี้ภัยที่ต้องหนีออกจากดินแดนที่เคยเป็นเยอรมันตะวันออกเมื่อปี พ.ศ. 2488 ตอนที่กองทัพรัสเซียมาถึง อย่างไรก็ตามสงครามในอิรักและซีเรีย ข่าวคราวเรื่องคุกอะบูกรออิบและกวนตานาโมรวมทั้งวิกฤตผู้ลี้ภัยที่ยังคงเกิดขึ้นอยู่ทั่วโลกต่างหากที่ทำให้เขาเห็นความสำคัญของประเด็นนี้  

ยาน คาธเป็นนักเล่าเรื่อง ผืนพรมเป็นผ้าใบและขนสัตว์เป็นสีของเขา พรม Rug Bombs ที่ใช้มือผูกขนสัตว์กับไหมเข้าด้วยกันแสดงภาพเหตุการณ์สงครามที่สะเทือนใจตั้งแต่รถถังและเครื่องบินรบไปถึงผู้คนที่ต้องพลัดพรากจากถิ่นฐาน ด้วยการอ้างอิงป๊อปอาร์ตคาธแยกส่วนภาพที่เราคุ้นเคยซึ่งทำให้เกิดการมองเห็นระดับใหม่ ๆ ที่บางครั้งจะครึ่ง ๆ กลาง ๆ ลวดลายที่มาจากพรมบีจาร์ ตาบริซหรือเซราปีแบบดั้งเดิมสร้างรูปร่างในการจัดองค์ประกอบของงานหลายชิ้นและเตือนให้เราคิดว่าสื่อนี้คืออะไร พื้นผิวของพรมสร้างประสบการณ์ ‘การมองเห็นและรู้สึก’ ให้ผู้ชม

Ice People เป็นงานศิลปะที่มาจากงานบานพับภาพซึ่งเน้น ‘เรื่องราวของผู้ลี้ภัย’ ภาพนี้มาจากภาพถ่ายที่มีชื่อเสียง ถ่ายเมื่อ พ.ศ. 2488 เป็นภาพผู้คนที่กำลังหนีออกจากปรัสเซียตะวันออกข้ามทะเลบอลติก ภาพบนพรมอีกสองผืนสะท้อนสถานการณ์ผู้ลี้ภัยในปัจจุบันซึ่งยังคงคล้ายคลึงกันถึงแม้ว่าเวลาจะล่วงเลยไป งานศิลปะอีกชิ้นหนึ่งเป็นการตีความแบบสมจริงเหมือนภาพถ่ายจากภาพหนึ่งในหนังสือ Armed America: Portraits of Gun Owners in Their Homes ของช่างภาพชื่อคายล์ แคสสิดี เป็นภาพครอบครัวที่แสดงอาวุธพร้อมทั้งลูก ๆ และสัตว์เลี้ยงของพวกเขา ความรุนแรงเป็นเรื่องสำคัญสำหรับคาธที่ปรากฏชัดในงานทั้งคอลเลคชัน 

ตลอด 25 ปีที่ผ่านมาคาธได้พัฒนาภาษาพรมอันมีเอกลักษณ์เฉพาะตัวซึ่งได้ปฏิวัติวงการการออกแบบพรมร่วมสมัย พรมผูกด้วยมือในสตูดิโอพรมของคาธที่เนปาลและอินเดียและใช้เวลาถักหลายเดือน การพัฒนาภาพอย่างช้า ๆ เป็นส่วนหนึ่งของเรื่องราวที่เขาจะเล่า